CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Klik-Klik ^^

Followers

Wednesday, May 11, 2011

Pertama kali bekerja

Assalamualaikum...


Hai kamo-kamo semua...today is my 3rd day working as practical student at immb...kalau udah kerja tue maknanya aku ni staff jugak la kat sini kan...hahaha..pasan.....actually staff yang kerja secara paksarela...eh..cilap sukarela...suka ker...???hik3....tanpa dapat sesen pun gaji...emmm...nevermine, just to gain experience and knowing the real situation when we need to work later...hik3...speakang la pulop....hah..cakap pasal speaking or skeaping ni..heee..tadi ada la student phD...foreigner..datang kat lab..masa tue ada aku and kawn aku je.punyer kitorang duk khusyuk buat gel electrophoresis....ttibe dia datang tegur..speaking beb..aku da la blur2 siket bab2 speaking ni...main hentam je la jawab pe yang dia tanya..tapi paham jugak dia..kih3...


Ok..semalam aku janji nak story kat korang pasal aku punyer practical sekarang kan...aku nak start cerita masa 1st day aku sampai cini....


1st day


Sampai kat Sg Buloh around 4 am....then g lepak2 dulu coz nak pi rumah sedara kang kacau pulak...sekejap je kot..kol 7 da nak kena datang balik...t terperangkap dalam jam lak...huhuhu...kol 8 am sampai kat immb,uitm....pastu tuggu pulak t-ha, syitah and ethika datang....syitah sampai sesat ke Selayang...hahaha....aku pulak sesat masuk kolej orang...heeee..tapi depan uitm ni je la...


Then bila semua da sampai kitaorang pun jumpa la ngan admin...but...masa mula2 tue pening jugak..coz semua macam tak tahu ktorng nak practical kat cini....ingat da kena balik kelantan balik dah...hahaha...pastue ktorang dibawa jalan2 satu immb...penat kot...da la penat b'jalan jauh tak hilang lagi....then bila nak kena urus hostel pulak..dapat tahu sewa mahal gila....rm10 satu hari...mak oi....kalau 2 bulan...rm600...mati!pastue pgurus hostel tue cakap diorg xkan kira hari cuti..fuhh..lega ciket..but still mahal kot..total rm410.....hah..lupa nak cakap...ktorang ad punch-card sendiri..macam kerja..masuk kol8 balik kol5....penat gilak!






 2nd day

Pnjang pulak aku cerita..ok..pendek kan je la...1st just briefing apa yang ktorng akan buat...hah..b4 that...actually aku punyer supervisor xde....ad kat Canada sekarang..so...dia punyer phD and master student yang tolong2 ajar ktorng....aku under genetics and molecular....then Kak Zue (phD student) ajar cara nak buat gel electrophoresis by agarose agar....ok la..semua ok je masa ni....petang da xde kerja..just kena cari journal je...byk jugak benda yang K.Zue list ktorang kena cari....nanti bila dapat projek ktorg kena present pulak kat depa2 ni semua...aduh..xtau pulak nk kena present ni..just tahu kena buat thesis je...

3rd day


Harini la kan...emmmm.....sangat penat harini...nak kata byk kerja xde la byk gila...tapi byk la jugak...K.zue suh aku and syitah buat balik gel electrophoresis yang ktorang belajar semalam....ok...aku rasa semalam cam senang je..so...kata boleh la kot buat..then bila buat..byk pulak benda yg tak jadi...hah..amik ko....3 kali kot kena buat..mula2 buat...ingat da keras gel tue...angkat la...bila letak sampel...abis..gel da pecah....so kena buat balik....just recycle je gel tadi....tunggu dekat sejam setengah kot...kalau tak keras lagi tak tahu la...coz semalam 15 minit da keras..sementara tuggu tue..ktorg belajar Nano-drop....easy but remeh...kena ulang bayk benda...but ok la...


Bila ciap measure semua sample..pi la tengok gel tadi cam ne....macam da keras..bila try angkat...hancur kot...pecah...hahaha...aku ni pelik la...napa tak jadi2 ni...K.zue pun tanye betol ke agarose  gel yang ktorg amik....hahaha..rupa-rupanya cilap amik agarose gel...patut la tak keras2..yang ktorg amik tue mmg gel dia lmbik....so kena la repeat the method from 1st step until last....sangat penat!







Panjang gila aku taip...sori la kalau korang bosan membaca yek...heeee..Thank you for reading.....

Itu aja...trimasss...Annyoun!!




No comments:

Post a Comment

Klik-Klik ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...